Veľká skupinová mobilita Švédsko (Štokholm)
V apríli 2024 sa na našom gymnáziu uskutočnila výmena skupinovej mobility Erasmus+ našej ďalšej partnerskej školy zo Švédska (Štokholm) Sjölins Södermalm Gymasium.
Website: https://sjolinsgymnasium.se/sodermalm/
Ústredná téma projektu bola: Funkcia a pozícia stredovekých hradov so zameraním na Ľubovniansky hrad.
Tejto téme boli prispôsobené všetky vyučovacie hodiny a všetky spoločné aktivity s naším švédskym partnerom.
Navštívilo nás 25 žiakov a dvaja učitelia (kolegovia Sean a Emily).
V pondelok, potom ako Švédi pricestovali, ich čakal medzinárodný večer. Žiaci z krúžku Erasmus+ rezervovali večeru s typickými slovenskými jedlami a nápojmi. Po večeri mali voľný program.
V utorok navštívili hodiny anglickej konverzácie (Mgr. Bernadič), geografie po anglicky (Mgr. Ulrichová), dejepisu po anglicky (Mgr. Sládeková) + ice breaking hodinu s kvízom, prezentáciu a ďalšími aktivitami. Poobede ich čakala hra Scavenger hunt: “Spoznaj toto mesto”, kedy interaktívnou formou spoznali mesto Liptovský Mikuláš. S kolegami zo Švédska sme stihli aj najlepšiu kávu :-) v meste a návštevu Hája Nicovô. Veľmi ich zaujímala naša história a postavenie/vymedzenie Slovenska voči východu a voči západu.
V stredu nás čakal hlavný bod nášho programu - návšteva Ľubovnianskeho hradu. Pán sprievodca nám porozprával nielen historické fakty, ale aj vtipnou formou mnohé zaujímavosti z minulosti a súčasnosti tohto hradu. Do angličtiny nám kvalitne tlmočila kolegyňa Mgr. Sládeková, ale zahanbiť sa nedal ani žiak III.A5 Lukáš Navrátil. Touto cestou im veľmi pekne ďakujeme. Po návšteve hradu sme si so švédskymi kolegami boli pozrieť Liptovskú Maru - na mieste, kde je priehrada. Zaujímali ich konkrétne informácie, ktoré už predtým boli spomenuté v kvízoch.
Vo štvrtok, a teda posledný deň, mali hodiny anglickej literatúry (Mgr. Ambróz). Na hodine odzneli veľmi pekne spracované témy historického vývinu slovenského a švédskeho jazyka. Záverečnou úlohou bolo vytvoriť krátku “správu zo symbolov” pre nás - ako som sa na Slovensku cítil (išlo o niečo podobné ako tlmočnícke zápisy). Po literatúre boli žiaci rozdelení do dvoch skupín a spoločne strávili čas s kolegyňami Ing. Skerlovou (zažili chemické dobrodružstvo, kde vytvárali napr. tajné písmo, pečatili listy ako v stredoveku) a s Mgr. Krivou (vyrobili tajný elixír mladosti, videli ducha stredoveku a tajné nápoje - hru farieb v skúmavkách, a pri tom všetkom horeli aj ruky…) Našťastie sme všetci prežili a nikomu sa nič nestalo. Chémia mala u kolegov a žiakov veľký úspech.
Všetkým kolegyniam týmto veľmi pekne ďakujeme za ich precízne pripravené hodiny.
Po hodinách nasledoval ceremoniál odovzdávania certifikátov (týmto ďakujeme kolegyniam Mgr. Alexandre Bobkovej, Janke Paulínyovej a pani riaditeľke PaedDr. Janke Chaloupkovej za všestrannú podporu), vypĺňanie spätnej väzby a rozlúčka. Švédi sa následne vydali na cestu do Viedne.
Cieľom programu bolo spojenie jednej hlavnej dejovej línie - témy hradov v rôznych rovinách - teoretické vedomosti z hodín, ktoré sme následne mohli uplatniť v praxi počas exkurzie a svoju úlohu zohrali aj pocity, vlastný názor a preferencie pri vypĺňaní dotazníkov a záverečnej diskusii. Ak sa nám u žiakov podarilo vzbudiť záujem o danú tému, tento projekt môžeme považovať za úspešný.
Veríme, že toto stretnutie zanechalo u našich aj švédskych žiakov nové a iné dojmy a podnety na premýšľanie, aké možno zažili doposiaľ. Predsa len, naše krajiny nie sú identické a žijeme v inom geopolitickom prostredí. O to viac sú takéto výmeny dôležité. Vďaka nim si rozširujeme svoje horizonty a spoznávame iné myslenie, a tak sa v ideálnom prípade stávame viac tolerantnými.
Mgr. Miroslava Hliničanová PhD.
Video: Lukáš Navrátil (III.A5) -the swedes 24 EGJT
Pozrite fotky
26-April-2024 - ( Friday )
Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ vyjadrujete súhlas s ukladaním súborov cookie do vášho zariadenia s cieľom vylepšiť navigáciu po stránkach a analyzovať využitie stránok. Viac informácií.